Så här svarade Monica Andersson, en av förslagsställarna till Ny syn på Slussen i DN 18 april. DN publicerade en något kortad kommentar, här är kommentaren i sin helhet.
Monica Andersson (S), fastighetsborgarråd 1988-1991, stadsbyggnadsborgarråd 1991-1995, och en av upphovskvinnorna till förslaget ”Ny syn på Slussen”:
- Jag tycker det är tråkigt att man inte utnyttjar möjligheten att lägga tunnelbanan i tunnel när man ändå måste gräva ut hela området. Det är full möjligt tekniskt och går att utföra med beprövad teknik.
– Jag tror att det viktigaste skälet är att det inte går att åstadkomma en bra lösning när tunnelbanan ligger kvar på sin bro och den höga uppbyggnad det skapar på Slussen. Det innebär att ingen blir nöjd med förslagen hur många som än tas fram. Det är först när tunnelbanan grävs ned och Slussen får tillbaka sin ursprungliga nivå som alla bitar faller på plats, och stockholmarna kan få närkontakt med både Mälaren och Saltsjön.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Spränga in en tunnel under Gamla stan verkar riskabelt med tanke på dessa känsliga gamla byggnader. Dessutom ser ert förslag att vara tänkt för en stad där häst och vagn används. Dessa cafeer och butiker i gamla stan behöver biltransporter av varor och tjänster för sin dagliga verksamhet. Jag tycker att Fosters förslag är det bästa hitills. Förslaget flyttar södermals bebyggelse närmare Gamla Stan och minskar betongytan vid slussen. Möjligtvis kan förslaget vinna på större grönområden vid södermalmstorg samt gångbana även på bilbron. Håller med om att centralbron är förskräcklig och förstör stadsbilden vid riddarholmskanalen. Kanske skulle en vacker hängbro väster om riddarholmen kunna ersätta denna, men då skyms stadshuset och andra sidan.
SvaraRaderaHur kan man få det till "tänkt för en stad där häst och vagn används"??? Det handlar ju om att bli kvitt GENOMFARTSTRAFIKEN.
SvaraRaderaOch varför skulle en tunnel vara "riskabelt med tanke på dessa känsliga gamla byggnader"? De gamla byggnaderna är ju byggda mycket mer stabilt än nya.